Thursday, December 27

practical #6 - ragam pekerja kilang

hello guys,

wa mulakan entry kali ini dengan penuh senyuman, ahhahah tanda minta maaf dari den sebab lama gilos tak update entri, sorry lah, balik dari field work, internet kat kolej buat hal, bikin wa panas, selarang den ada di rumah, yes, rumah di malaysia ;D,kenapa aku balik?akan datang akan aku cerita..

salah satu product dikeluarkan

ok, now aku sambung cerita, kenapa aku suka sangat kilang ni, sebenarnya bukan apa sangat, but selama aku tahu apa itu kilang, dan banyak juga cerita dari saudara mara dan kawan2 hal kehidupan kilang ni, so apa yang aku tahu, memang kerah tenaga lah, tapi kilang aku di nakhon pathom tu sangat leisure, mungkin sebabnya tak ada target mingguan atau bulanan mungkin, maksud di sini production tak ada target unit untuk dikeluarkan. 

pernah aku tanya salah seorang pekerja sini, tanya berapa banyak box dia buat untuk 1 hari, dia boleh senyum sambil fikir-fikir, lama juga nak bagi jawapan tu, last2 dia entam kata tak sure, amboih,then kita orang paksa lagi, terus dia jawab tak sampai seratus box,kerja dia cuma stapler box dengan penuh gaya dan senang lenang, aku hanya mampu tersenyum tengok gelagat mereka.
inilah orang nya,P malai
tapi orang sebenar dah balik kampung time ni

ada lagi satu, P malai nama dia (P adalah panggilan orang yang lebih tua dari kita tak kira lelaki atau perempuan), dia ni ketua bahagian, dan kerjanya adalah pastikan seksyen dia berjalan dengan lancar dan kerja management untuk seksyen dia, itu kerja hanya 5 minit pertama di awal pagi, then dia akan buang dan korek kayu yang dah sedikit rosak, kemudian repair dengan letak filler, bila dia penat,dia akan ambil basikal dia dan merayap dalam kilang,kalau tak pun dia termenung di meja dia, aku estimate dia termenung dan merayap adalah 80% dari dia buat kerja.

nampak tak bertapa senang lenang je pekerja2 dalam kilang ni, paling aku rasa sangat lucu, bila aku dan kawan aku merayap, orang kilang akan pandang2 dan seboleh nya nak bagitahu kawan thai kami yang lain ada dekat mana,mungkin diorang fikir, ktorg mencari kawan thai kami atau sesat dalam kilang, walhal ktorg ni bosan nak mati,sampai merayap2 dalam kilang,

ada sedikit terasa alien,tapi walaupun terasa alien, diorang ni tetap ramah,dan sangat ramah, diorang fikir ktorg tak pernah kerja kilang,so bila nampak ktorg pakai machine,diorang akan tolong, takut cedera. bila fikir balik, memang melucukan, dan sekarang aku terasa rindu nak bergurau senda ikut edisi ayam itik dengan mereka.

itulah sedikit sebanyak pengalaman aku di tempat orang, yang nyata tak akan sama budaya itu walau dimana jua berada.so, sebelum lihat dan merasai dengan mata sendiri, jangan buat apa-apa andaian walaupun dicerita dari kawan sendiri, setiap orang presepsi kepuasannya adalah berlainan.

*next entri adalah,pengalaman jenjalan ke selatan thailand :D

****************************************
FULL STOP


missblurry

1 ,000 yang sedang blur:

Edzlin said...

Wah bagus ni...environment yg menyihatkan agaknya, sebab tak terkejar2 buat kerja.