Sunday, February 10

Slumber trip south thailand #3: krabi to hatyai



Seperti yang aku katakan, pantai aonang,krabi adalah pantai yang sangat sesuai untuk bermanja sayang dengan pasangan sebabnya keadaan yang sangat tenang dan tiada gangguan langsung kat situ, for those yang rasa hampir sakit jiwa tu, dan nak ke luar negara, aku suggest sangat ke krabi ni, murah dan sebelah Malaysia saja.

Ok melalut, aku sambung balik cerita pengalaman dari sana ke Bandar hatyai, sebelum ada sorang kawan aku ni sungguh berangan nak mandi laut di pagi sebelum kami berangkat ke hatyai, memang dah bangun, alih2…

“ hurm…wei bangun dah pukul 9”,katanya...

“haaa, aku aku malas nak mandi, nak tidur!”, 

balas aku sambil mata sebelah dah terbuka, yang pasti aku Nampak dan terasa katil tu bergegar, dan yup memang semua orang sambung tidur dengan lena nya! Bilik sebelah?jangan kata lah, langsung tak sedar walhal janji nak manid pukul 9 pagi tu, ha ha ha, Check out dan terus menuju ke stesen bus yang ambil masa lebih kurang 30-45 minute,ya aku rasa sangat jauh dari Bandar ke pantai aonang ni, tunggu bus sambil mata dah terkebil-kebil nak sambung tidur, perjalanan yang jalan agak kurang sopan dan pemandu bus yang sangat “sopan” membuat kan aku langsung tak lena tidur, peh, seram cara dia bawa bus, dan angan-angan terhenti disitu untuk tidur dalam bus.



Sampai di Bandar hatyai yang ambil masa 3-4 jam dari krabi, terus saja cari tuk tuk dan berhenti di stesen kereta api sebabnya nak balik Bangkok naik train, Alhamdulillah ticket ada untuk keesokan hari nya,Cuma yang tinggal bench atas saja,tak kisah janji balik Bangkok,selesai urusan ticket, kami cari hotel yang dekat-dekat dengan rain, 2-3 hotel saja kami survey,sebab hari dah petang dan nak kejar floating market,kami tidur di hotel ladda guesthouse, sangat selesa!bersiap-siap dan terus keluar ke floating market.


Kami gerak ke floating market pukul 6 petang dan janji dengan makcik tuktuk ambil masa 2 jam saja di sana, ikutkan masa sebetulnya adalah 2-3 jam,sebabkan kami yang duduk Bangkok dan dah lama tak jumpa makanan proper yang layak panggil makanan,so kami banyak habiskan masa di floating market bahagian makanan, adalah lah dekat sejam disitu, so bahagian atas kawasan jual pakaian dan cenderahati, agak kelam kabut kat situ, tak dapat pusing secara lemah lembut, nasihat aku jangan janji tuktuk untuk tunggu, just pergi je, sana pun ada tuktuk juga,but kalau rasa kurang selamat boleh deal pergi balik but ambil masa untuk 2-3 jam, seperti biasa, kami cari baju dan fridge magnet adalah wajib, serta air dalam bekas tanah liat.itu simbolik di floating market hatyai.murah saja range 25-35 baht ikut size cawan itu. Baju pula standard price 100-200 baht ikut design,kedai dan size.

Dari floating market kami balik hotel dulu then keluar balik pukul 8.30 malam, terus ke night market yang dikatakan tempat shopping yang murah, serious memang murah,tapi disebabkan Bangkok yang lagi dunia shopping so kami rasakan better berjimba di Bangkok, lagi murah dan lagi banyak pilihan, 2 jam juga pusing night market tu,besar dan memenatkan serta boleh pengsan,sebab iada perudaraan, tempat yang tertutup, peh..bagi aku tidak sesuai untuk warga tua yang tua, maksud aku golongan nenek-nenek, setakat mak dan bapak umur 50-60 tahun, boleh lagi redah market tu.


deKat sana kami Cuma hilangkan lemak dan minum air, then balik bilik lepak dan rehat, keesokkan hari nya, train kami pukul 6 petang, dan pagi itu terus checkout dan simpan beg di stesen keretapi tu, ada tempat penyimpanan luggage, kami tak round jauh pun, sebab rasanya hatyai pun tak ada apa sangat, kalau ada ke songkhla, tapi ambil masa 2 jam nak kesana, so just round sekitar hatyai, malangnya hari ahad dan sunyi sepi, sesepi sepinya, kedai semua tutup.sadis!pusing punya pusing, ronda-ronda kedai tepi jalan, lastly kami Tanya pakcik tuktuk untuk ke sleeping Buddha, tak jauh pun dan tak ada apa-apa yang ada Cuma slepping Buddha yang sangat besar, bergambar untuk 10 minute dan terus ke stesen keretapi, masa ni adalah dekat 3 jam lebih kami duduk tanpa buat apa-apa, peh!kental!

Oh ya, train dr hatyai ke Bangkok adalah train yang sama dari butterworth- Bangkok,diorang transit di hatyai untuk tukar train,maksudnya dari butterworth-hatyai adalah train ktm,so diorang transit di hatyai tukar train Thailand untuk ke Bangkok, dalam ticket kami berlepas pukul 6.45 petang, tapi train tu dah ada since pukul 5.00 ptg,memang ada announcement tapi dalam bahasa Thailand, so bawak-bawak lah bertanya bila Nampak train berwarna unggu, kebetulan ada sorang mamat ni kat tandas boleh cakap melayu so kami terus je Tanya ticket kami tu, dan betul jangkaan aku yang train ungu tu train ktrog, dia suruh naik dulu sebabnya train ni cacat, dia boleh gerak ikut suka hati dia je.lagi sekali make sure dtg awal, jangan sampai terlepas train.

Ini pengalaman pertama aku naik train ada katil, dulu masa kecil-kecil aku naik train dari Kelantan ke mana entah lah, tapi nak balik kampong kat Pahang. Itu pengalaman paling jauh aku naik train,masa kecik umur 7 tahun aku dah pindah kl dan since dari itu dah tak pernah naik train yang masa panjang, dari hatyai-bangkok ambil masa 16 jam ( plus 2-3 jam masa delay). Dalam train ni tak ada power supply, so siap2 bawak power bank untuk handphone korang,kalau tak memang bosan, sebabnya lepas je staff train datang untuk bukak katil, masing2 akan duduk dalam capsule sendiri, sunyi dan sepi.

Keadaan dalam train sangat selesa, sejuk?biasa je, katil atas kecil sedikit dari bawah, tapi harga beza 100 baht sahaja, bawah boleh tidur 2 orang, memang besar. Bergegar sangat tu tidak la, mungkin akan terasa di awal perjalanan, lelama memang tidur lena dan selesa berbanding tidur dalam bus,ye la sebab ada katil boleh menonggeng2 sesuka hati, aku lagi rela naik train yang lama sedikit jika x kejar masa dari naik bus yang boleh patah pinggang!

Sampai di Bangkok atau nama lain nya, hua lamphong,perasaan sampai di Bangkok, terasa lega, sebab kami selamat sampai sepanjang perjalanan ke south Thailand, terus je keluar dan ambil train bawah tanah (MRT)menuju ke chatuchak station, ambil masa lebih kurang 30-40 minit, sampai di situ, terus naik teksi dan balik ke pangkal jalan, kasetsart university.
Sampai je dormitory, dah tak banyak cerita, terus je unpacked barang dan rendam baju, yang paling utama adalah, TIDUR, ahahhahaha perancangan yang secara spontan kelaur dari otak memasing, dan Alhamdulillah, first journey ini banyak mengajar kami untuk berdikari serta ringan mulut untuk bertanya jalan dan arah tuju, “malu bertanya sesat perjalanan” tepat sekali!

Nota kaki dan tangan:

1. bagi pandangan aku, sesiapa yang datang dari kl berhajat nak ke Bangkok dan singgah di hatyai, tak perlu shopping sakan sangat di hatyai, sebab serious banyak lagi pilihan di Bangkok berbanding hatyai, harga pun agak murah di Bangkok.

2. walaupun 1 baht itu hanya 10 sen nilainya, tetapi jangan pandang enteng!berniali 1 baht tu di Thailand, ini serious!

3. plan betul2 perjalanan di hatyai, kalau tak banyak buang masa untuk tak tahu nak kemana, sebab macam xde ape sangat…he he he

4. ini budget dari krabi – hatyai :

Train ke Bangkok – 855 baht
Ladda guesthouse – 172 baht ( 172x5= 860 untuk 2 bilik, harga bilik untuk 2 orang berbeza sikit, tak banyak beza nya)
Makan di floating market – 135 baht
Tuktuk floating market – 100 baht (100x5= 500 [pergi dan balik,untuk 2 jam shopping])
Tuktuk nightmarket dari ladda hotel – 40 baht ( 40x5=200 baht pergi dan balik [ yang ini ambil asing tuktuk,])
Tuktuk bus station – stesen keretapi -30 baht (30x5=150 baht)
Tuktuk ke sleeping Buddha – 60 baht ( 60x5= 300 baht [pergi dan balik tuktuk yang sama])
Bekal makan dalam train (7eleven)-192 baht
Sarapan di kedai muslim – 124 baht
Ticket MRT ke chatuchak – 40 baht
Teksi chatucak-KU – 13 baht (13x5=65 baht)
Shopping baju dan magnet – 460 baht
Lain-lain – 60 baht

Total : 2411 baht sahaja atau RM 241.10


*****************************************
FULL STOP

missblurry

4 ,000 yang sedang blur:

khairool azhar tuah said...

thanx!!

Rina Iejay said...

Salam,boleh terangkan x,cara dan pembelian tiket,jika dari kl sentral ke hatyai,kemudian nak ke bangkok?dan cara balik dr bangkoo ke kl?

Rina Iejay said...

Salam,boleh terangkan x,cara dan pembelian tiket,jika dari kl sentral ke hatyai,kemudian nak ke bangkok?dan cara balik dr bangkoo ke kl?

Imron T said...

saya dari Samut Prakarn. Dari Bangkok ke KL tak ada kereta api ke sana sudah lama la


Power Supply ada dalam spinter saja la