Sunday, August 29

benda yang tak ada jadi ada bila ramadhan menjelma

tepat jam 1800H, kaki ku seolah-olah ringan untuk menyepak orang melangkah menuju ke bekalang rumah dikala bulan ramadhan menjelma. masih lagi aku terngiang-ngiang suara makcik-makcik, akak-akak, abang-abang terpekik terlolong untuk melariskan jualan mereka...yeah itu lah dia yang dinamakan bazar ramadhan. apa yang unik nya bazar ramadhan di belakang rumah aku? tak ada apa pun, biasa saja, tapi nak dibandingkan dengan bazar ramdhan tempat yang aku pernah duduk masa study, sememangnya jauh dan lagi beza...jauh lagi baik bazar belakang rumah aku ni. 


sebenarnya, aku nak cerita..bila tibanya bulan ramadhan, semestunya dimeriahkan lagi dengan suasana dan gelagat manusia yang masing2 memarketkan jualan mereka, macam2 jenis makanan dan minuman yang aku sendiri belum abis untuk mencuba,,,,sememangnya hobi aku, aku akan cari benda yang lain dari lain.


maksud nya, aku akan cari makanan yang rare. yang jarang2 je nak jumpa,..time2 tertentu je boleh jumpa...so..


ma.....ri...ma..ri aku describe kan kenapa bazar ramadhan kelana jaya lebih baik berbanding bazar2 yang aku pernah duduk masa belajar dulu...


1. kuih sum sum,bukan tulang sum sum : untuk golongan remaja+belia...sumpah aku cakap mesti 2/10 je yang tahu apa itu kuih sum sum...aku assume kan kuih la..sebab benda nie kuih..ahahah...ok sum-sum nie mcm kuih pelita juga, tapi beza nya ada gula merah @ gula melaka...campuran gula melaka + santan + pandan...sangat sedap...


actually, aku sendiri baru tahu nama kuih nie kuih sum sum...before nie aku gilakan kuih pelita..tapi lepas aku tengok rancangan bazar ramadhan bersama shamsul ghau ghau kat tv 3 dalam 3@4 tahun lepas . baru aku tau nama dia..tengok dalam tvlagi sedap banding tengok depan mata sendiri...so keesokan nya terus aku pergi beli kat kedai fav, aku..kuih pelita...makcik tue jual kuih sum sum sekali....


kuih sum sum ini juga dikelani sebagai kuih lompat tikam...erm pelik la nama dia




2. itik panggang : ok!! no comment...nie baru wujud tahun ini.,terkejut juga aku..terus aku teringat aku makan gulai itik kat umah sepupu aku punya tunang masa diorang bertunang...aku tak rasa lagi..tapi aku nak try..kene tanya harga dulu..setahu aku itik mahal..ahahahah...


3. samosa ( mini murtabak ): ini pun, baru tahun ini wujud, boleh tahan la...inti dia murtabak tapi kulit dan gaya goreng macam samosa..bagus makcik ini...lain dari yang lain..apa yang diberitahu oleh adik aku...kedai makcik ini sangat laku....murah rezeki...tapi macam agak mahal..rm 1 tuk sekeping tue..




4. satar awie : alrite, seingat aku pakcik ini dah meniaga since aku sekolah menengah kagi..kalau nak di kira around 5@6 tahun jugak lah...tapi yang ajaibnya..aku tak pernah rasa lagi...wakakkaka....aku tak tahu kenapa, tapi aku tak teringin nak rasa...orang kata sedap...hurm betul la tue kot...memang laku pakcik nie...



5. pizza home made: pizza ini pun setahu dan seingat aku dah bertapak dalam 3 tahun jugak...erm...tak juga pernah rasa...tapi dari segi bau memang masyuk..sorry bro..bulan puasa segala western nya selere sudah den hapuskan....maaf ya!!!



6. laksam mak milia: makcik nie sudah lama tak meniaga....masa aku sekolah dulu, papehal aku akan cari laksam beliau..dia orang terengganu....so memang pakar buat laksam...tapi makcik nie ada masalah yang aku tak dapat nak katakan, maka amik keputusan yang agak berat iaitu stop meniaga....hurm tak apa la makcik..mungkin rezeki makcik tempat lain....tapi saya rindu laksam makcik......makcik...uwaaaa 









7. kuih akok : ini kalau tak silap aku kuih pantai timur...memang sedap..dan macam kuih lompat tikam tadi juga..tak ramai golongan muda belia tahu kuih ini....kan kan...sudah la korang..aku berani potong jari mengatakan korang sememangnya tak tahu kuih ini....


aku tahu kuih ini tapi tak tahu nama....dan aku dapat tahu nama pun dari rancangan majalah 3...time tue pun bulan puasa dia siarkan....dan kuih ini memang da tak ramai yang jual...apa aku perasan, yang tukang jual pun golongan2 opah2...see...kalau la opah2 ini dah tak ada kat muka bumi? aku rasa kuih akok nie pun tenggelam dek zaman...hurm....


owh lupa pula, kuih akok ni pun dah tak ada kat bazar nie....kemana pergi nya opah itu???oh akok...


diperbuat daripada tepung+gula melaka+telur
dan di bakar..nyum2

aku rasa setakat ini je kot...aku pun dah tak boleh nak fikirkan lagi apa lagi yang aku rasa susah nak dapat selain masa bulan ramadhan.....hihihihi...by the way..lagi 2 minggu nak raya...korang semua dah prepare ke?

***********************
FULL STOP

missblurry

4 ,000 yang sedang blur:

Anonymous said...

kuih sum sum @ bubur sum sum @ bubur mak mak...
hehehe...
kuih jawa yg biase mkn waktu ptg...
dibuat ngn tepung beras n mkn ngn air gule merah @ gule melake...
mak ak slalu wat...
heeee =D
-adda-

misSbLurRy said...

adda,

hahahha sedap kan....lagi sedap dr kuih pelita

Anonymous said...

tau x per..
tp kdng2 kalo slh wat yg tepung 2 bole jd masin..
wakakaka...
gadalike

misSbLurRy said...

adda,

bukian stakat tepung....
santan pon skali....terletak byk garam mmg trus x sdap