Thursday, February 17

nak bingai biar bertempat


minggu nie banyak benda yang tak jangka berlaku kat diri aku....dalam masa yang sama boleh buat aku berhati-hati dalam buat keputusan dan juga bagi pengajaran....

benda yang berlaku pun benda yang sama, kes kantoi tiru dalam exam...rasa macam bengong kan kaloi kantoi bongok-bongok macam gitu, benda nie tak payah nak di ajar, senang cerita pandai-pandai nak hidup....

kalaunak jujur pada ilmu, ok fine...memang di galakkan, tapi ye lar, dalam 10 orang cuma 1.5 orang je yang jujur, betul kan? jangan nak nafikan...apa?macamana leh jadi 1.5?? makne nye lagi sorang tue separuh jujur separuh tak..dia dalam dilema nak tiru or not..mueheheh

ok back to topic, yang kes pertama, mamat sorang nie dah ditolong bagi skema jawapan, tapi tak perlu nak copy bulat-bulat, budget lecturer tue tak akan perasan??? yang nie kes paling bingai tahap atuk lembu....sumpah, kau memang bingai....


second situation pulak, minah ni bawak toyol tapi tak reti-reti nak toleh kiri kanan, beb macamana kau nak melintas jalan macam gitu lah kau nak menoyolkan diri...tengah-tengah dia sorok toyol yang kecik tue bawah kertas soalan..then pap!! akak lab tue rampas dari belakang, tak pasal-pasal nama kene highlite..aku yang nampak depan mata nie jadi seriau menengok nya...

so pengajaran yang aku dapat...


1. jangan pentingkan diri sendiri, andai korang dapat skema jawapan, tolong lah jangan bingai tahap atuk lembu pergi copy then paste je dalam kertas jawapan....tolong lah study juga,,,tak guna masuk ipta tapi ko buat macam gini kan???

2. nak bawak toyol masuk dalam, sila berguru dulu, jangan main hentam je ok...nie melibatkan imej korang juga...kan malu kalau kantoi buta-buta macam gitu...

3. macamana pun, study kene tetap study,,,nak tiru or not tue terpulang pada korang..itu jalan korang pilih...

4. memang meniru dalam exam macam batak je bunyinya..tapi bagi aku..." kalau tak meniru budus, kalau kantoi lagi budus"..dan qoute nie dari lecturer aku juga..so fikir2kan lah....

5. walau macamana pun, sebenarnya skill kau nak meniru nie boleh melambangkan life korang akan datang macamana....korang nye life lurus atau bengkak bengkok..means, dari benda nie, boleh nilai yang korang boleh ke tak survive bila kene campak kat mana-mana....this is my opinion...

* apa pun terjadi, korang saja yang boleh tentukan nilai dan juga cara hidup korang, jangan terlalu lurus dan jangan terlalu bingai, dunia penuh kekejaman dan anda perlu untuk berlaku kejam pada tempat dan keadaan yang tertentu....
*******************************
FULL STOP

missblurry

14 ,000 yang sedang blur:

najwa's said...

huhu, nak menipu, biar ada caranya. :P

Dreamer said...

Yeah, slogan exam.. "Jujur Pada Ilmu"

Tapi ayt take note no 4 mcm sm dgn, "Kalau x amik buah kat pokok b***h, tapi kalau kena tgkp ms amik lg b***h.." ;p

qwerty said...

aku nak cari keberkatan..

Amiey White said...

jujur cakap amiey prnah gak bawak toyol tapi semua x masuk =.="

xde berkat toyol tu hahaha

kindergartenlibrary said...

haha .
kan dah banyak cara rasanya nak menipu dengan lebih PROFESSIONAL .:D

misSbLurRy said...

najwa,

yes dat rite....

misSbLurRy said...

dreamer,

aku selalu kene ayat tue sebab blakang kolej aku ade kebun buah

misSbLurRy said...

misz.mas,

yup..setiap orang ade cara tersendiri

misSbLurRy said...

amiey white,

aku bawak je lebey bukak x brani....
klo terdesak baru lah aku guna

misSbLurRy said...

nelly,

betul babe...senang cter kene ade seni

:: ANNUR :: said...

HAHA. tapi kalo aku masuk exm ngn niat nk mniru.. cam gabra je spnjang exm.. padahal tak smpat nak mniru pon.. aishh.

qhaizaa said...

masa kat skolah cikgu sy ader ckp....,"sapa xtiru time exam org tu mmg bodo....tp klu kantoi exam..,dua kali bodo"..huhuhuhu...
kat ALAM..,kantoi jer toyol..,trus kna halau kuar dewan n trus kena buang/terminated...klu tu last sem...,last sem laa....
bayar la blk kat sponsor RM100K..huihuhuhu...mmg xbrani laaa...tp ttp ader gak sorang dua akn kantoi toyol...

misSbLurRy said...

an_nur,

mau tak cuak..kalo kantoi sia2 je

misSbLurRy said...

qhais,

rules ko sama mcm rules poli aku dlu...tp ringan sikit....just kene repeat whole sem..x silap aku...
ada juga kene buang ,,,,erm